h01 h02 h1 h10 h2 h3 h4 h5 h51 h6 h61 h7 h8 h81 h9

6.02.2015 Wirtualne szybowanie

Condor: The Competition Soaring Simulator

Jest to symulator lotu szybowcem stworzony, aby maksymalnie odwzorować emocje jakie towarzyszą pilotom  startującym  wyczynowo w zawodach szybowcowych. Nacisk postawiono na jak najwierniejsze odwzorowanie fizyki lotu oraz trójwymiarowego modelu pogodowego, który pozwoli oddać wiernie współzawodnictwo w zawodach oraz możliwość doskonalenia taktyki przelotowej w konkurencjach.

Kiedy zaczynałem zabawę z tym symulatorem w 2010 nie wiedziałem zbytnio dużo o szybownictwie o ile cokolwiek. Interesowałem się od małego lotnictwem, modelarstwem natomiast moja wiedza o statkach powietrznych jakimi są szybowce była nieduża i ograniczała się głównie do spoglądania w niebo kiedy to przypadkowo zobaczyłem np. ciągnięty na holu szybowiec przez Wilgę. Samolotami sie interesowałem i wiedziałem że jest to PZL 104 Wilga, natomiast jaki to był szybowiec to nie miałem pojęcia pomimo, że jeździłem gdzieś od 13 roku życia na pokazy Air Show w Radomiu,  no ale jakoś szybowce nie były tam tematem przewodnim i nie zapadły mi w pamięć. Pamiętam jak któregoś upalnego lata mógł być to rok 2008 lub 2009 nie wiem, leżąc na plaży nad zalewem w Cedzynie z dziewczyną zobaczyłem lecącą w naszym kierunku Wilgę z szybowcem ciągniętym za sobą i powiedziałem: "zobacz kochanie Wilga ciągnie szybowiec zaraz będą nad nami...ale taki pilot ma fajnie, zobaczysz też kiedyś takim pilotem będę szybowca i tak samo tu będę leciał"....

Oczywiście dziewczyna popatrzyła na mnie pobłażliwym wzrokiem ale to tylko mnie zmotywowało do działania i nie porzucania marzeń o lataniu. Ponieważ łatałem w domu na PC na Microsoft Flight Simulator 2004 już troszkę wcześniej, a później z mocniejszym komputerem przesiadłem się na wersję X miałem zamiłowanie do symulatorów lotniczych i wiedziałem że są świetnym  materiałem dydaktycznym. Skąd to przekonanie? Miałem przyjemność kilka razy przelecieć się prywatna awionetką z poznanymi na lotnisku w Masłowie pilotami i kiedy podczas pierwszego lotu wspomniałem że latam na tym właśnie symulatorze w domu za pomocą dżojsticka to pilot zaproponwal mi oddanie sterów i sprawdzenie umiejętności. Okazało się ze zasady już znam i latanie jest prostsze niż myślałem i jest prawie jak na grze komputerowej sterowanie:) To myślę wtedy właśnie połknąłem jak to się mówi lotniczego bakcyla i juz wiedziałem ze chce zostać pilotem .. obojętnie jakiej maszyny byle latać bo to jest wspaniale uczucie wolności:) Myślę że po tej przygodzie zapisanie sie np. na kurs szybowcowy zaczęło we mnie dojrzewać i stało sie tylko kwestią czasu. Naturalnie zacząłem poszukiwać czegoś co pozwoli mi na komputerze odwzorować lot szybowcem tak dobrze jak to czyni FSX. Tak trafiłem na Condora, którego chciałem wam krótko zrecenzować. Myślę że to dobry moment bo latam juz na prawdziwych szybowcach i myślę że za kilka miesięcy stanę się wreszcie szczęśliwym posiadaczem licencji pilota szybowcowego. Nie było by tej pasji we mnie do szybownictwa na pewno bez tego symulatora ponieważ chciałem sprawdzić czy w realnym świecie  też tak świetnie się lata szybowcem i czy moje umiejętności komputerowego pilota na coś się tu zdadzą.

Fizyka i realizm

Model lotu uważam został bardzo dobrze oddany. Mamy do wyboru szeroki wachlarz szybowców z wszystkich klas. W podstawowej wersji brakuje klasy Club, ale można za niewielka opłata dokupić na stronie producenta tzw. Plane Pack 1 i Plane Pack 2 wzbogacający nas o nowe maszyny jak Ventus 2CX czy ASG 29 jak i o wspomniana wcześniej klase Club ze świetnym polskim szybowcem wyczynowym Jantar Std.3. Jeśli chodzi o polskie akcenty to wraz w PP1 dostajemy także pięknego Jantara 2B z klasy Otwartej, a także PW-5 z klasy Światowej. Wszystkie parametry i osiągi lotu szybowców z Condora są wiernie odzwierciedlone z prawdziwymi. Wyraźnie widać też różnice w pilotażu, bezwładności i szybkości rekacji sterów. Świetnie tez czuć czy mamy balast wodny czy to na rozbiegu czy już w powietrzu i jak to wpływa na biegunową szybowca i nasze prędkości na przeskokach w powietrzu. Nie lada wyczynem staje się start na holu wielkim szybowcem ASW 22 z pełnym balastem wodnym i dodając np. silny wiatr boczny, kiedy nasza masa startowa dochodzi 750kg. Jeśli chodzi o pilotaż poszczególnych szybowców myślę że trzeba by tu zapytać pilotów którzy w rzeczywistości latali na tych konkretnych typach. Ze swojej strony zauważyłem, że niektóre szybowce same wyprowadzają się z korkociągu po oddaniu sterów w neutrum, albo wymagają ciągłego wychylenia sterów aby w tym korkociągu podtrzymać maszynę, na początku myślałem że to jakieś niedopatrzenie twórców ale gdy poczytałem literaturę i instrukcje użytkowania w locie tych konkretnych szybowców co do których miałem wątpliwości okazało się że takie rzeczywiście maja właściwości pilotażowe w korkociągu i tym większego czoła należy chylić twórcą, że oddali takie szczegóły. Jeśli chodzi o sam start to w przypadku wyciągarki został super oddany i myślę , że śmiało mogą na tym symulatorze trenować ten rodzaj startu przyszli adepci kursów szybowcowych tą metodą. Na pewno nie nabędą złych nawyków, a wyrobią sobie pewien automatyzm w działaniu i prawidłowe odruchy pilotażowe. Jeśli chodzi natomiast o start za samolotem został on uważam oddany również bardzo dobrze z małym  mankamentem przy starcie z bocznym wiatrem. Od razu szybownik nie wirtualny zauważy, że trzeba działać odwrotnie lotkami żeby skrzydło nam się nie położyło na ziemie w początkowej fazie rozbiegu, a nie " lotka z wiatrem jak mawia instruktor ". Przyznam, że gdy pytałem doświadczonego szybownika, sam wtedy nie latając jeszcze czy hol na Condorze jest dobrze oddany i słyszałem że w rzeczywistości jest łatwiejszy to nie bardzo to rozumiałem jak to możliwe bo " Przecież na Condorze hol jest łatwy bardzo " takie miałem odczucia. Ale gdy wspomnę swoje pierwsze loty na Condorze za samolotem to wcale tak różowo nie było i nie było to takie oczywiste . Zostały też oddane strugi zaśmigłowe na holu i tu duży plus bo nie pamiętam żeby w jakimś innym symulatorze można było lecieć w strugach innego statku powietrznego. Wysunięte podwozie też będzie miało istotny wpływ na pogorszenie się własności pilotażowych naszej maszyny - spadek doskonałości ,a co za tym idzie łatwiejsze utrzymanie na holu za samolotem.

 Niech nikogo nie zmyli wiek proponowanego potencjalnego użytkownika na opakowaniu symulatora "+3". Każda osoba związana z lotnictwem i znająca temat Condora wie , że nie jest to gra dla dzieci tylko symulator, a miara symulatora jest posadzenie przy nim osoby właśnie nie związanej z lotnictwem. Jeśli ta osoba poleci to symulator jest do niczego. Tutaj nie ma mowy aby 4 latek czy 80 latek zdołał sam wystartować, utrzymać się zbyt długo w powietrzu nie mówiąc o lądowaniu. Przedział wiekowy tu nie gra roli jeżeli dana osoba nic nie wie o zasadach pilotażu. Jeśli posadzić przy nim doświadczonego szybownika z osiągnięciami sportowymi to przełoży się to również na jego świetne wyniki w wirtualnym lataniu i analogicznie na odwrót. Wracając do realizmu w pilotażu, sam lot, wpływ czynników atmosferycznych wiatru i pogody, które można dowolnie definiować przed lotem ma tez ogromny wpływ na nasze latanie jak w rzeczywistości. Działanie hamulców aerodynamicznych zostało świetnie oddane, zaraz po otwarciu występują odczuwalne drgania szybowca, zwiększony opór i opadanie. Kąt pochylenia maski da sie regulować jak w rzeczywistości stopniem otwarcia hamulców, dobieg również prawidłowy, musimy do końca wytrzymać skrzydła bez zwisu i nieraz nieźle namachać się przy tym dżojstikiem tak jak drążkiem w prawdziwym szybowcu. Dobrze również zostały oddane manewry takie jak ześlizg czy akrobacje podstawowe i przeciągnięcia czy zjawisko flatteru jak i wszelkie drgania szybowca, nie można się do niczego przyczepić. Może zakręty w Condorze wykonuje się trochę za łatwo właściwie samymi lotkami można, a kulka jest często przyklejona do swojego środkowego położenia przez co steru kierunku prawie tu nie używamy. Ale to chyba jedyny mankament, który może być zauważony tylko przez osobę łatającą na szybowcach w rzeczywistości.

Realistyczny model pogody

Pomyślmy  jednak co warty byłby symulator szybowcowy nawet z najlepszym oddaniem fizyki pilotażowej bez rozbudowanego modelu pogodowego. A no nic bo szybownictwo opiera się przecież na maksymalnym wykorzystywaniu tego co dały nam siły natury. Możliwość generowania realistycznej pogody jest więc tu kluczowa i Condor daje wole do popisu wyobraźni w jakich warunkach chcemy trenować nasze umiejętności. Będą to zarówno umiejętności wykorzystywania pionowych prądów wznoszących, lotów żaglowych jak i tych na fali. Możemy zastosować gotowy schemat pogodowy z zaproponowanych przez Condora albo każdy parametr jak temperatura punktu rosy, wysokość inwersji, poziom rozbudowania kominów termicznych, ich siłę, aktywność czy kierunek i sile wiatru zdefiniować ręcznie tak aby moc lepiej oddać realizm warunków atmosferycznych z tym co na przykład spotyka nas w prawdziwym lataniu. Dlatego Condor może być świetną encyklopedia dydaktyczna dla adeptów szybownictwa. Zależnie od pozycji słońca w ciągu dnia zależy też siła i częstotliwość powstawania kominów, które tez mają swój realistyczny cykl życia. Lokalizacja i siła termiki jest powiązana z terenem nad którym latamy, nad stopniem jego nasłonecznienia i będą odczuwane znaczące różnice w zależności czy będzie to las, woda, teren zabudowany czy pola. Mamy też możliwość ustawiania modelu turbulencji obok innych parametrów pogodowych. Jeśli chodzi o zjawisko fali nie mam tu zbytniego doświadczenia, może kilka razy udało mi się na taka fale dostać i sam nie jestem do końca przekonany czy to zjawisko tak własnie wygląda w rzeczywistości. Myślę trzeba by tu zapytać jakiegoś szybownika latającego na fali mającego z tym zjawiskiem do czynienia naprawdę żeby wydal werdykt na temat jego realizmu  w Condorze. Jak zapewnia producent fala  jest generowana za zboczami, siła i długość fali uzależniona jest od siły wiatru i stabilności atmosfery.

Menu Condora


Teraz trochę informacji o menu symulatora:

Mamy dostępne pozycje takie jak : 

  • Pilot - definiujemy tutaj gracza-pilota, jego narodowość, przypisujemy znaki konkursowe jak i szybowca oraz mamy wgląd do dziennika lotów czyli swoistej "książki lotów" gdzie mamy szczegółowe dane dotyczące wszystkich naszych lotów, które się odbyły.
  •  Centrum szkoleniowe - pozycja dla początkujących wirtualnych szybowników gdzie można poznać podstawowe zasady startu, lotu, wykorzystywania termiki i lądowania szybowcem.
  • Lot swobodny - tutaj możemy odbyć swobodny lot treningowy po zdefiniowane przez nas trasie  czy widokowy, wybrać szybowiec, zdefiniować warunki pogodowe jak i rodzaj startu oczywiście na dowolnie wybranej scenerii . Domyślnie jest to sceneria Sloweni.
  • Gra sieciowa - definiowanie serwera hosta i parametrów jak w locie swobodnym. Naraz możliwe są 32 osoby na serwerze w wirtualnych zawodach.
  • Zobacz powtórki - oglądamy tutaj filmy - powtórki lotów które zapisaliśmy
  • Analiza lotu - śledzimy tutaj track naszego lotu czyli jego szczegółowa analizę
  • Ustawienia - ustawienia grafiki, dźwięku i kontrolerów
  • Wyjście - opuszczenie symulatora

Symulator pozwala włączyć podpowiedź dotyczącą termik i duszeń (screen poniżej). Naciskając domyślnie klawisz H ukazują sie podpowiedzi w postaci bąbli w rożnych kolorach zależnych od wartości noszeń i duszeń. Pozwala to świetnie zobrazować początkującym szybownikom jak układają sie kominy powietrzne zależnie od kierunku wiatru, słońca i terenu nad którym latamy. Podpowiedzi te mogą się przydąć jedynie w locie swobodnym, w początkowej nauce szybowania ponieważ na etapie latania online na serwerach gdzie często odbywają sie zawody są one wyłączone.

Grafika

Twórcy Condora postawili na jakość w formie symulatora jego wartości dydaktycznej odwzorowania fizyki lotu, a nie tylko graficznej. Dlatego nie doświadczymy tutaj fajerwerków graficznych rodem z innych symulatorow na PC jak Ił-2 Sturmovik czy Microsoft Flight Simulator X bo nie to jest celem symulatora. Natomiast dzięki temu na maksymalnych ustawieniach graficznych Condor działa płynnie pod względem klatek na sekundę FPS nawet na słabych komputerach i każdy może się cieszyć nim na sowim PC. Domyślna sceneria Slowenii zawiera 90 metrową siatkę terenu , różne obiekty 3D jak drzewa czy budynki i wieże. Zabudowania są zgodne ze stanem rzeczywistym podobnie jak siatka wysokościowa terenu. Twórcy programu oddali także w ręce użytkowników narzędzie "Scenery Toolkit" do tworzenia własnych scenerii.

Mogą tu być wykorzystane prawdziwe zdjęcia  satelitarne i ortofotograficzne dzięki czemu powstało wiele znakomitych dodatkowych scenerii najpopularniejszych zakątków świata gdzie uprawia się szybownictwo.

Twórcami są często prywatni pasjonaci i entuzjaści lotnictwa, a ich scenerie budzą podziw sowim rozmachem i szczegółowością wykonania, a siatka terenu nieraz jest kilkakrotnie wyższa niż ta domyślna dlatego wymaga tu już komputera ze średniej półki do płynnego działania na najwyższych ustawieniach graficznych. Nowoczesne karty graficzne gdy się pogrzebie w ustawieniach potrafią wycisnąć z możliwości graficznych Condora dodatkowe efekty i dobrze ucieszyć oko. Darmowe scenerie można pobrać na stronach takich jak www.gliderracing.com czy www.Condor-Club.eu. Który z szybowników nie marzył o lataniu w takich niezwykłych miejscach jak Andy w Ameryce Południowej czy Himalaje. Dzięki świetnym sceneriom tych miejsc Condor daje możliwości wirtualnej wędrówki z powietrza i podziwiania fotorealistycznych zakątków Ziemi. Pamiętam zdumienie kolegi proównywującego stopień odwzorowania siatki terenu, różnych miejsc jak wulkany czy jeziora z Condora z tym co pokazuje program Google Earth w 3D. Stopień odwzorowania był wręcz idealny, a to samo w sobie zachęcało do wirtualnego zwiedzania tych odległych terenów z pokładu naszego szybowca.

Latanie przez sieć

Jak sie lata z innymi wirtualnymi szybownikami online? Powiem, że to jest cala esencja ogromnej gry walności Condora, która często nie pozwala oderwać się od ekranu. Stosujemy te same sztuczki, taktyki przelotowe i nieraz musimy wykazać sie wielkim cwaniactwem na trasie żeby osiągnąć sukces na mecie. Ciągle zmagamy sie z wiatrem i warunkami pogodowymi na trasie i bez studiowania literatury, pogłębiania wiedzy meteorologicznej i zdobywania nowych doświadczeń będziemy w prawdziwych zawodach online nikim i możemy co najwyżej odbyć lot widokowy bo na wygranie konkurencji nie mamy szans. Zwłaszcza ze 90% wirtualnych szybowników to prawdziwi szybownicy i to niejednokrotnie z dużymi osiągnięciami w szybownictwie i z wielkim doświadczeniem zawodniczym. Nic więc lepszego jak uczyć się od nich taktyki przelotowej właśnie na Condorze. Możemy latać w nawet 32 osobowym "akwarium" w kominie i poczuć te emocje jakie towarzyszom pilotom. Zostało nam do dyspozycji oddane radio w szybowcu. Ustawiając tą samą częstotliwość mamy możliwość "czatowania" z innymi pilotami chodź osobiście polecam komunikacje głosowa za pomocą komunikatora "Team Speak". Dla szybkiego znalezienia aktywnych serwerów przez internet i szybkiego polaczenie jednym kliknięciem istnieje na stronie producenta zakładka z linkami do serwerów http://www.condorsoaring.com/serverlist.php

       Jeśli chodzi o latanie online to muszę tu też wspomnieć i zaprosić do grupy, która powstała na Facebooku o nazwie "Codzienne Latanie! Condor Soaring 21:00!". Grupa powstała dzięki pomysłowi kolegi z aeroklubu Janka Jawornika i zrzesza, integruje ze sobą wszystkich fanów wirtualnego szybowania, aby mogli dogadać sie w jednym miejscu na wspólne loty i rywalizację online. Zaczęło sie od kilku osób a dzisiaj grupa liczy juz blisko 400 członków, wśród których nie brak bardzo doświadczonych szybowników np. z Szybowcowej Kadry Narodowej Juniorów.

Poniżej link do filmu ze wspólnych zawodów szybowcowych online, które odbyły się w 2013 roku.

Zapraszam do oglądania.

https://www.youtube.com/watch?v=CdyZg1Qz_Us

 

Inne opcje

Realistyczne sprzężenie zwrotne (Force Feedback):

  • Force feedback do tego czasu nigdy nie był odwzorowany prawidłowo. Większość symulatorów używało go jako „efektu ruchu”. To jednak się zmieniło w Condorze – powstało z myślą o używaniu do gry dżojstików ze sprzężeniem zwrotnym w celu uzyskania realizmu.
  • Condor symuluje siły na drążku bezpośrednio z zaawansowanego modelu dynamiki lotu, a trymer odpowiednio przesuwa drążek, tak jak w rzeczywistym świecie!

 

             Możliwość nagrywania i analizy lotów:

  • Każdy lot może być zapisany jako plik powtórki i odtworzony w późniejszym czasie.
  • Podczas odtwarzania możliwość ustawienia kilku widoków
  • Każdy lot może zostać zapisany jako "flight track" i użyty do analizy np. za pomocą serwisu Condor Club http://www.condor-club.eu/ , gzie zakładając własny profil gracza-pilota i deklarując własną narodowość możemy rywalizować w rankingu  wirtualnych pilotów szybowcowych z całego świata podobnie jak w serwisie OLC, gdzie piloci z realnego świata rywalizują w różnych rankingach.
  • Zapis lotu może zostać wyeksportowany do pliku IGC i być przeglądany w zewnętrznym analizatorze lotów. Pliki IGC można sczytywać z wielu urządzeń rejestrujących, a następnie można połączyć je w jednym programie do analiz lotów i tym samym na jednym wykresie będzie widać lot wszystkich pilotów biorących udział w konkurencji. Po zakończeniu danej konkurencji piloci jak w realnym świecie mogą przesłać swoje IGC do organizatorów, którzy pliki opublikują na www. Zobrazować je można na wielu rodzajach wykresów w tym również w postaci 3D uwzględniając siatkę terenu nad którym lecieliśmy. Dzięki temu można prześledzić też lot lepszych od nas i wyciągnąć odpowiednie wnioski na temat naszych błędów podczas konkurencji.
  • Zapisane loty w postaci powtórek czy ścieżek lotów mogą być wymieniane między graczami i użyte do wyścigu jako „duchy” innych graczy. 

 

            Wyjście NMEA w czasie rzeczywistym:

  • Wyjście NMEA w czasie rzeczywistym poprzez port szeregowy
  • GPGGA, GPRMC i LXWP0 są wspierane (lista może być zwiększona w razie potrzeb).

NMEA jest standardowym protokołem przekazu danych nawigacyjnych (pozycja, prędkość, kurs, kierunek itp.) Każdy GPS posiada wyjście NMEA. Condor używa tego protokołu, aby możliwe było użycie własnego GPS’a i oprogramowania do nawigacji.

             Wyjście czasu rzeczywistego parametrów lotu:

  • Wyjście SimKits
  • Protokół bazujący na UDP

Użycie tych wyjść daje możliwość sprzężenia Condora z zewnętrznymi platformami ruchu oraz instrumentami pokładowymi.

             Wsparcie dźwięku 3D:

  • Wsparcie dźwięku 3D z efektem Dopplera
  • Cyfrowo nagrany dźwięk z rzeczywistego kokpitu szybowca

 

            Wsparcie dla Native TrackIR:

  • Wsparcie dla rozszerzonego trybu TrackIR.
  • Emulacja rozglądania się za pomocą sprzężenia z kamerą internetową i odpowiednim oprogramowaniem

TrackIR rejestruje ruch głowy i przekształca go w odpowiednią perspektywę widoku w symulatorze oraz innych grach 3D.

Minimalne wymagania systemowe dla Condora:

System operacyjny: Windows 7, Windows Vista, Windows XP, Windows 2000 (na komputerach Apple można grać w Condora poprzez Boot camp)
Procesor: +1 GHz (non-celeron)
Pamięć: 256 MB
Karta graficzna zgodna z DirectX7 i minimalną ilością pamięci 64 MB
Uaktualnione wszystkie sterowniki i DirectX

Dodatkowo obowiązkiem każdego wirtualnego pilota szybowcowego jest posiadanie dzojstika - może to być dowolny 3 osiowy sprzęt pozwalający przypisać osie sterowania: x,y,z. Polecam firmę Saitek gdyż specjalizuje się w dodatkach do symulatorów lotniczych i jestem bardzo zadowolony z jakości sprzętów przez nich oferowanych. Dodatkowym elementem dodającym realizmu może być zakup orczyka, również tutaj polecam firmę Saitek

Przykład taniego, prostego, bardzo solidnego dżojstika świetnie nadającego się do wirtualnego latania na Condorze:

 

Saitek Cyborg V1 Flight Stick

Gdzie kupić:

Symulator Condor: The Competition Soaring Simulator najłatwiej i zarazem mając gwarancję oryginalności produktu, jest kupić bezpośrednio od wydawcy.

By tego dokonać należy wejść na oficjalną stronę producenta www.condorsoaring.com.

Na stronie głównej wybieramy zakładkę -Buy Condor-, przechodzimy do kolejnej strony, gdzie mamy podane dwie wersje w jakich możemy kupić tego sima: opcja download oraz opcja CD. Różnica między nimi jest taka, że przy wersji CD czekamy po dokonaniu płatności na przesyłkę (płyta z pudełkiem), natomiast przy wersji download, po uiszczeniu zapłaty, zostaje w przeciągu kilku minut przesłany klucz seryjny do odblokowania programu i link skąd możemy pobrać program.

Należy pamiętać że do podanej ceny zostanie doliczony podatek VAT.

Przechodząc dalej (wybierzmy przykładowo tańszą wersję download) zostajemy przekierowani na stronę firmy Share It.
Na tej właśnie stronie możemy dokonać zakupu. Jak się przekonacie jest ona spolszczona więc nie będzie dalej najmniejszego problemu z wypełnieniem formularza zakupu.

Ze swojej strony polecam śledzenie aukcji w serwisie http://allegro.pl/ ponieważ udało mi się zakupić tam oryginalną wersje w zafoliowanym pudełku DVD po bardzo atrakcyjnej cenie ponad dwukrotnie niższej od tej na stronie wydawcy :)

 

Ciekawostki i galeria

Od roku 2012 wrzucam regularnie zapisy lotów "flight track" z Condora do serwisu internetowego Condor Club, aby móc porównywać własne przeloty z przelotami najlepszych wirtualnych szybowników i rywalizować w różnych innych konkurencjach, jak odznaki szybowcowe czy dyplomy za odległość i tym podobne. W ciągu 5 lat zabaw z tym symulatorem wylatałem około 1000h w ponad tysiącu lotach i przeleciałem ponad 75 000 km. Zdobyłem wszystkie wirtualne odznaki szybowcowe: srebrną, złotą i diamentowa oraz dyplomy za odległość: 500km, 750km i 1000km  i wciąż sie uczę :) Serdecznie zachęcam wszystkich wirtualnych i prawdziwych szybowników, którzy latają na Condorze, aby dokumentowali i publikowali swoje osiągnięcia wirtualne w serwisie

 http://www.condor-club.eu/home/1/  ponieważ mogą stanowić świetny materiał dydaktyczny, a moja przygoda z prawdziwym szybowaniem, chęcią zdobycia licencji pilota szybowcowego, powtórzenia tych wyników i zdobycia lepszych niż w symulatorze jak i fascynacja szybownictwem zaczęła sie właśnie od Condora :) Oprócz mnie na Condorze trenują swoje umiejętności w wirtualnym środowisku inni koledzy szybownicy, członkowie sekcji szybowcowej Aeroklubu Kieleckiego: Janek Jawornik, Marcin Maludziński, Przemek Ksel, Wojtek Niedbała i Wiktor Zwolański.

 

Nad Himalajami w oddali Mount Everest

Jantar std.3 nad zbiornikiem wodnym na Żarze

 

PW-5 Smyk nad Alpami

 

 

 

Podsumowanie

Jak powiedział jeden z instruktorów mnie szkolących różnice między symulatorem, a realnym lataniem są na pewno natomiast są na tyle nie duże że latanie w rzeczywistości tylko je uzupełnia i nie musimy uczyć sie od podstaw zasad pilotażu czego ja jestem przykładem. Miło było usłyszeć od instruktora że nalot z Condora powinienem mieć przepisany do prawdziwego żeby było sprawiedliwie :). Zatem latanie na symulatorze typu Condor jest nawet wielce wskazane. Uważam, że symulator ten może być świetnym narzędziem dla adeptów lotnictwa jak i doskonalących umiejętności.

 

Źródła

fragmenty informacji ze strony - http://www.condorsoaring.pl/

Przygotował: Daniel Galiński

 

 

 

Joomla Templates by Joomla51.com