h01 h02 h1 h10 h2 h3 h4 h5 h51 h6 h61 h7 h8 h81 h9

10.02.2015 Jak wygląda szkolenie szybowcowe?

Szybowcowe szkolenie podstawowe to początek kariery każdego pilota. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wam zrozumieć zasady prowadzenia szkolenia teoretycznego i praktycznego w naszym aeroklubie.

            Kandydat na szybownika musi spełniać kilka niezbędnych warunków by mógł zacząć swoją przygodę z lotnictwem. Są to:

  • WIEK – Minimum 14 lat w dniu rozpoczęcia szkolenia praktycznego.
  • CHĘCI – Cnota każdego prawdziwego szybownika

Szkolenie teoretyczne obejmuje 60 godzin wykładów, podczas których uczniowie poszerzają swoją wiedzę z zakresu meteorologii, prawa lotniczego, nawigacji i innych dziedzin lotniczego rzemiosła.


Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowany personel, zmotywowany do przekazania swojej wiedzy następnym lotniczym pokoleniom. Odbywają się one systemem weekendowym w siedzibie Aeroklubu Kieleckiego na lotnisku w Masłowie. Już wtedy kandydaci na szybowników wchodzą w lotniczy świat, pozyskując nie tylko wiedzę stricte lotniczą, ale również poznając obyczaje panujące na lotnisku. Ważne, by na zajęciach nie bać się zadawania pytań. Zrozumienie materiału pomoże w szkoleniu praktycznym oraz egzaminie państwowym w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Podstawowe praktyczne szkolenie szybowcowe to średnio około 60 lotów szybowcem typu Bocian i Puchacz wykonanych z instruktorem oraz 10 lotów samodzielnych. Kurs trwa od dwóch do trzech tygodni. Po tym czasie pilot uzyskuje uprawnienia do samodzielnych lotów na krąg nadlotniskowy, i możliwość dalszego rozwoju swoich umiejętności w lotach termicznych. Pierwsze loty odbywają się zazwyczaj na przełomie czerwca i lipca, po pozytywnym zaliczeniu testu z wiedzy teoretycznej. Pilot-uczeń z instruktorem wykonuje dziennie kilka kręgów nadlotniskowych (5 – 8). Starty odbywają się za wyciągarką, dzięki której szybowiec wzlatuje na około 300m, gdzie przechodzi do lotu ślizgowego. Uczniowie pod czujną ręką instruktora uczą się poszczególnych elementów lotu – startu, lotu po prostej, zakrętów no i oczywiście lądowania. Instruktor z czasem coraz mniej ingeruje w pilotaż ucznia, aż do momentu gdy wysiądzie i wypuści nowego pilota samodzielnie…

Piloci rozpoczynają dzień lotny wczesnym rankiem, ponieważ nieobecne są wtedy w powietrzu podmuchy termiczne, które utrudniają latanie adeptom. Komfort w powietrzu jest bardzo ważny i wspomaga proces nauki. Dlatego też wskazane jest, by uczniowie posiadali czapkę, krem z filtrem UV, zapas wody oraz lekkostrawne jedzenie. Ze względu na wczesną porę lotów i obecność rosy na pasie trawiastym, niezbędne mogą się okazać nieprzemakalne buty lub dodatkowa para na zmianę do szybowca. Należy pamiętać by na loty przychodzić wypoczętym, a wszystkie problemy zostawić za bramą lotniska. Szkolenie praktyczne to również obowiązki związane z maszyną. Codzienne mycie przed dniem lotnym i po nim to szybowniczy rytuał, kultywowany przez wszystkich pilotów. Musimy pamiętać, by dbać o swój szybowiec, gdyż jest to nasza wizytówka nie tylko na ziemi, ale również w powietrzu.

Szkolenie podstawowe to czas który wszyscy zapamiętują do końca życia. Emocje, śniadania na kwadracie, analizy po lotach to coś czego nie można doznać w żadnym innym miejscu. Po zakończeniu kursu przed pilotem otwiera się cały wachlarz możliwości. Loty termiczne, akrobacja, przeloty to tylko kilka z możliwych dróg.

Doświadczona kadra instruktorska, sprzęt w doskonałym stanie technicznym to gwarancja nauki pilotażu na najwyższym poziomie. Również starsi stażem szybownicy służą radą i chętnie udzielają pomocy  nowym członkom lotniczej rodziny.

Serdecznie zapraszamy na szkolenie praktyczne do uzyskania licencji pilota szybowcowego SPL!

 

W przypadku niepełnoletności kandydata wymagana jest zgoda rodziców.

Kwadrat to miejsce gdzie piloci spędzają czas przed startem. Znajduje się on przy pasie startowym.

Przemysław Ksel

Joomla Templates by Joomla51.com