Nasza flota
SZD-9bis 1E Bocian
Bocian to polski dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej. Pierwotnie został zaprojektowany jako szybowiec wyczynowy, jednakże ze względu na swoje właściwości i łatwość pilotażu, dzisiaj wykorzystywany jest do celów szkoleniowych. Obok Puchacza jest to najpopularniejszy szybowiec szkolny, na którym piloci Aeroklubu Kieleckiego wykonują pierwsze loty. W swojej flocie posiadamy aktualnie jednego Bociana: SP-2758
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 17,8 m |
Długość: | 8,21 m |
Wysokość: |
1,7 m |
Powierzchnia nośna: | 20 m² |
Doskonałość: | 26 |
Masa szybowca pustego: |
345 kg |
Masa maksymalna: |
540 kg |
Prędkość minimalna: |
60 km/h |
Prędkość ekonomiczna: | 70 km/h |
Prędkość optymalna: | 80 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 185 km/h |
SZD 50-3 Puchacz
Puchacz to dwumiejscowy szybowiec do nauki podstawowego latania, treningu i akrobacji, zaprojektowany z myślą o szkoleniowych potrzebach aeroklubów i szkół. Charakteryzuje się bardzo wysoką jakością wykończenia. Obszerna i wygodna kabina w układzie tandem oraz dobre własności pilotażowe, trafiają w gusta szerokiej społeczności lotniczej. Puchacz to szybowiec, który pozwala nauczyć się prawidłowego i pewnego sterowania, aby bez obaw przesiąść się do maszyn jednomiejscowych.
Aeroklub Kielecki posiada dwa szybowce SZD-50-3 Puchacz: SP-3409 "EEG" oraz SP-3210 "10"
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 16,67 m |
Długość: | 8,38 m |
Wysokość: |
2,04 m |
Powierzchnia nośna: | 18,16 m² |
Doskonałość: | 30 |
Masa szybowca pustego: |
370 kg |
Masa maksymalna: |
570 kg |
Prędkość minimalna: |
70 km/h |
Prędkość ekonomiczna: | 75 km/h |
Prędkość optymalna: | 85 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 215 km/h |
SZD-30 Pirat
Pirat to polski jednomiejscowy grzbietopłat o konstrukcji drewnianej. Służy jako szybowiec treningowy, na którym piloci latają po szkoleniu podstawowym i szlifują swoje umiejętności.
W Aeroklubie Kieleckim znajdują się 4 szybowce SZD-30 Pirat o znakach:
SP-2575 "M"
SP-2714 "MG"
SP-3020 "HI"
SP-2838
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 15 m |
Długość: | 7,01 m |
Wysokość: |
1,67 m |
Powierzchnia nośna: | 13,8 m² |
Doskonałość: | 31 |
Masa szybowca pustego: |
255 kg |
Masa maksymalna: |
370 kg |
Prędkość minimalna: |
60 km/h |
Prędkość ekonomiczna: | 75 km/h |
Prędkość optymalna: | 83 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 195 km/h |
SZD-51-1 Junior
Junior to jednomiejscowy szybowiec konstrukcji laminatowej o wyjątkowo przyjemnej, bezpiecznej
charakterystyce pilotażowej, zaprojektowany do pierwszych samodzielnych lotów po szkoleniu podstawowym, rekreacji oraz małego wyczynu. Szybowiec wyróżnia elegancka linia kadłuba i doskonała ergonomia kabiny.
Posiadamy dwa egzemplarze o znakach rejestracyjnych SP-3425 "V2" oraz SP-3503 "V1"
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 15 m |
Długość: | 6,69 m |
Wysokość: |
1,57 m |
Powierzchnia nośna: | 12,51 m² |
Doskonałość: | 35 |
Masa szybowca pustego: |
242 kg |
Masa maksymalna: |
380 kg |
Prędkość minimalna: |
60 km/h |
Prędkość ekonomiczna: | 72 km/h |
Prędkość optymalna: | 80 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 220 km/h |
SZD-48-3 Jantar Standard 3
SZD‑48-3 to sztandarowy dla SZD, rozpoznawalny i uznany na całym świecie, wysokowyczynowy szybowiec klasy standard, zaprojektowany do współzawodnictwa i lotów rekordowych. Ze względu na swoje osiągi, cenioną charakterystykę pilotażową i niezwykłą wytrzymałość, cieszy się niesłabnącą popularnością. Dopracowany pod względem
ergonomii, komfortowy nawet dla pilotów o dużym wzroście. 150 l balastu wodnego w skrzydłach, w silnych warunkach termicznych, zmienia szybowiec w wyścigową maszynę. Aeroklub Kielecki jest właścicielem dwóch Jantarów std. 3 o znakach SP-3539 "SO" oraz SP-3375 "HO".
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 15 m |
Długość: | 6,85 m |
Wysokość: |
1,51 m |
Powierzchnia nośna: | 10,66 m² |
Doskonałość: | 40 |
Masa szybowca pustego: |
260 kg |
Masa maksymalna: (z balastem) |
540 kg |
Prędkość minimalna: |
74 km/h |
Prędkość ekonomiczna: | 75 km/h |
Prędkość optymalna: | 123 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 285 km/h |
SZD-38 Jantar 1
Jantar 1 to pierwszy, w pełni kompozytowy szybowiec opracowany i produkowany seryjnie przez SZD. „Jedynka” jest poprawna w pilotażu i bardzo stateczna. Zastosowanie klap umożliwiło krążenie z małą prędkością, a więc po niewielkich promieniach. Takim szybowcem wiele lat temu Polacy zdobywali medale na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w klasie otwartej. Posiadamy na wyposażeniu egzemplarz o numerach SP-2790 "AS"
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 19 m |
Długość: | 7,11 m |
Wysokość: |
1,61 m |
Powierzchnia nośna: | 13,38 m² |
Doskonałość: | 47 |
Masa szybowca pustego: |
295 kg |
Masa maksymalna: (z balastem) |
515 kg |
Prędkość minimalna: |
70 km/h |
Prędkość optymalna: | 95 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 250 km/h |
SZD-36 Cobra
Cobra 15 – polski, jednomiejscowy szybowiec wyczynowy klasy standard, konstrukcji laminatowo-drewnianej. Była to daleko posunięta modernizacja Foki 5.
Aeroklub Kielecki jest właścicielem egzemplarza o numerach SP-2902 "90"
Dane techniczne:
Rozpiętość: | 15 m |
Długość: | 6,98 m |
Wysokość: |
1,59 m |
Powierzchnia nośna: | 11,6 m² |
Doskonałość: | 31 |
Masa szybowca pustego: |
275 kg |
Masa maksymalna: |
405 kg |
Prędkość minimalna: |
67 km/h |
Prędkość ekonomiczna: | 73 km/h |
Prędkość optymalna: | 97 km/h |
Prędkość nieprzekraczalna: | 250 km/h |